רשלנות רפואית בסרטן – האם זה אפשרי?

רשלנות רפואית בסרטן – זה קרה, קורה ויקרה.

רשלנות רפואית אפשרית בכל שלב במלחמה בסרטן: במניעת סרטן, באבחון שלו ובטיפול בו.

עו"ד שמואל קשיוב המומחה ברשלנות רפואית מסביר הכל על רשלנות רפואית בסרטן

 

מחלת השטן – מהי מחלה סרטנית?

כמעט כל התאים בגופנו מתחדשים באופן מחזורי. התחדשות התאים נעשית בתהליך של התחלקות, בו נוצרים 2 תאים חדשים מכל תא אב. במצב בריא, ההתחלקות נעשית באופן מורכב ואיטי, וקצב ההתחדשות יוצר מחזוריות תקינה של התאים. כלומר, תאים חדשים נוצרים במקביל למות תאים ישנים.

קצב הזמן של התחדשות התאים משתנה בין רקמות הגוף השונות. בעוד שתאי הקיבה, למשל, אינם חיים למשך יותר מ-6 ימים, תאי הכבד לעומתם מאריכים ימים ומתים רק כעבור כשנה עד שנה וחצי מיום היווצרותם. התהליך שבו מתים תאים ישנים מכונה אפופטוזיס.

מתי נוצר גידול? כאשר תאים חדשים נוצרים במהירות, ללא האפופטוזיס הנחוץ של תאים ישנים. כך, נוצרת כמות תאים ענקית, שיכולה להתבטא בגוש באיבר החולה, או בכמות גבוהה מאוד של תאי דם או לימפה.

כידוע, יש 2 סוגי גידולים: גידול שפיר וגידול ממאיר. גידול שפיר הוא גידול מהיר מדי בכמות התאים, אך התאים עצמם מתפקדים באופן רגיל. תאים של גידול ממאיר, לעומת זאת, נוצרים בעקבות חלוקת תאים כושלת – החלוקה של תא סרטני מתרחשת כהשתנצות פשוטה, מהירה במיוחד, וכך נוצאים במהירות תאים חדשים. התאים הממאירים הם בעלי יכולת לנוע, ומכאן סכנתם העיקרית: התפשטות בכל הגוף ע"י יצירת גרורות.

לא פלא, אם כן, שסרטן הוא עדיין אחד מגורמי התמותה המרכזיים בעולם. סוגי הסרטן הנפוצים ביותר בישראל הם: סרטן שד, סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הריאה וסרטן הערמונית.

 

רשלנות רפואית במניעת סרטן

לחלק גדול ממחלות הסרטן יש רכיב גנטי מובהק. לסרטן שד, למשל, ידועות 2 מוטציות בגן BRCA האחראיות למרכיב הגנטי של סרטן שד. נשים הנושאות את המוטציות הללו מצויות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן שד, והוא נוטה להופיע אצלן בגיל צעיר יותר.

אם אישה נבדקה  בדיקת סקר גנטי, ונמצאה נשאית של המוטציה, על הרופא המטפל ליידע אותה בכך. אך לא די ביידוע. אישה כזו זכאית לבדיקות תקופתיות: בדיקה קלינית ע"י כירורג אחת ל-4 חודשים; בדיקת ממוגרפיה, אחת לשנה, החל מגיל 30, ובהתאם למצב – אפשרות לכריתה מונעת של השד / השחלות. על הרופא ליידע את מי שמבצע את בדיקת הממוגרפיה שמדובר באישה עם סיכון גנטי. כל אלו תקפים לגבי סוגי סרטן אחרים.

כאן אנו נתקלים בלא מעט מקרים של רשלנות רפואית. רופא שמתרשל עלול להזניח את הבדיקות התקופתיות, לא ליידע מטופלים על המעקב המוגבר שהם זקוקים לו, ולא לבצע הליכי מניעה נחוצים. כל אלו עלולים להביא מטופל לפתח מחלה סרטנית, מבלי שידע על כך בשלב מוקדם ומבלי שיטופל בהתאם! גם להזניח מניעה – זו הזנחה!

 

רשלנות רפואית באבחון הסרטן

ועדיין, מרבית התביעות בתחום הרשלנות הרפואית בסרטן, מוגשות בעקבות אבחון מאוחר של מחלת סרטן. "רשלנות רפואית באבחון", אומר עו"ד שמואל קשיוב "היא הפחתת הסיכוי של החולה לחיות, להבריא ולנהל חיים תקינים". ועדיין, למרות הלחץ על הרופאים, מוגשות מדי שנה תביעות החושפות מקרים מזעזעים של רשלנות רפואית באבחון הסרטן.

אנשים שהגיעו לרופא והתלוננו על עצירות ודימום רקטאלי קיבלו את האבחנה "פיסורה", בשעה שהם סבלו מסרטן במעי. מטופלים שהתלוננו על פצע מוזר ואדמומיות בעור קיבלו הוראה להשתמש בקרם לחות, במקום להיבדק לסרטן העור. כל המקרים הללו עולים במחיר כבד, בסבל, נזק, בכסף ולעתים בשנות חיים.

 

רשלנות רפואית בטיפול בסרטן

אחד השלבים הראשונים בטיפול בסרטן הוא כריתת הגידול. מדובר בהליך כירורגי סבוך המצריך דיוק רב, שכן חשוב לכרות מצד אחד כמה שיותר תאים ממאירים, תוך פגיעה בכמה שפחות תאים בריאים. לפעמים נוצר נזק בלתי נמנע לרקמות בריאות, אבל לפעמים הנזק הוא לא הכרחי! ונוצר בעקבות רשלנות מצד הרופא המנתח.

שלב נוסף כולל לעתים קרובות טיפולי כימותרפיה. כימותרפיה הוא שם כולל ליותר מ-100 תרופות שונות, שניתנות במינונים שונים, בכדורים או בזריקות. לטיפולי כימותרפיה יש תופעות לוואי רבות, אך לפעמים התופעות אינן הכרחיות. רשלנות בקביעת המינון, הסוג ואופן הטיפול עלולה לגרום לפגיעה גבוהה יותר בתאי העור, תאי מערכת העיכול ותאי מוח העצם. תאים אלו הם הנפגעים העיקריים מהטיפול הכימותרפי, שכן קצב ההתחדשות שלהם הוא מהיר יחסית.

בכל סוג של רשלנות רפואית הנוגעת לסרטן – הן בשלב המניעה, הן בשלב האבחון והן בשלב הטיפול, יש לפנות לעו"ד מומחה לרשלנות רפואית בסרטן. כי אי אפשר להיות סלחניים כשמדובר בחיי אדם!

שופט

 

אולי תאהבו גם את:

גמלת סיעוד במזומן
תביעה לגמלת סיעוד בכסף

אמנם לא נעים כל כך לחשוב על זה, אך מצבים סיעודיים יכולים להתרחש לכל אחד ואחת מאיתנו, צעירים ומבוגרים כאחד. מלבד הפן הבריאותי המאפיין את

קרא עוד »