תביעת סיעוד בעקבות רשלנות רפואית בקופת חולים – מה חשוב להוכיח?

תביעות סיעוד עולות ויורדות מהכותרות, למרבה הצער, לא בגלל הנטייה של חברות הביטוח לעמוד לצד המבוטחים ברגעים הקשים בחיים, אלא בגלל השאיפה של חברות הביטוח לשלם ללקוחותיהן כמה שפחות, אם בכלל.

זה ידוע כי חברות הביטוח לוקחות בחוסר יושר, הפוגע לעיתים קרובות במבוטחים, אבל מה קורה כאשר הביטוח הסיעודי נעשה דרך קופת חולים?

האם ניתן לתת אמון רב יותר במערכת מסוג זה וכיצד כל זה קשור לתביעות רשלנות רפואית?

 

סוגים שונים של רשלנות רפואית

הציבור הרחב מכיר את הסוג העיקרי והבולט של תביעת רשלנות רפואית והוא זה אשר מתרחש כאשר מטופל נפגע ברמה הפיזית בעת קבלת טיפול רשלני, אשר גרם לו נזק לצמיתות.

יחד עם זאת, בתי המשפט בישראל מבחינים בין 3 סוגים של רשלנות רפואית:

  1. התרשלות בטיפול רפואי
  2. התרשלות בשל היעדר הסכמה מדעת
  3. פגיעה באוטונומיה

על הסוג הראשון אין צורך להרחיב, אבל התרשלות בשל היעדר הסכמה מדעת ופגיעה באוטונומיה הם מונחי פחות מוכרים.

 

פגיעה באוטונומיה

החוק בישראל קובע כי מטופל צריך לתת את הסכמתו לפני כל הליך רפואי, לאחר שהצוות המטפל וידא כי המטופל מבין את מה שהסבירו לו על ההליך ועל התוצאות האפשריות. ביצוע הליך ללא קבלת הסכמתו של המטופל, נחשב יעה באוטונומיה ולכן נכנס לקטגוריה של רשלנות רפואית.

 

היעדר הסכמה מדעת

כאשר הצוות הרפואי מבקש להפנות את המטופל להליך רפואי כלשהו, בדיקה, או טיפול ואף כאשר קופת החולים עצמה מקבלת החלטות לגבי המטופלים שלה, חלים עליה חוקי הרשלנות הרפואית, בגלל עצם היותה גוף בעל מוניטין של אמינות ומקצועיות בעיניי הציבור, אשר הציבור רואה בו סמכות בכל הקשור לרפואה ובריאות.

משום כך, כאשר רופא, או צוות מטפל, או קופת החולים עצמה מספקת למטופלים מידע חלקי, או כוזב ואף כאשר לא נעשה די מאמץ כדי להבטיח כי המטופל הבין את הנאמר לו  (בגלל קשיי שפה למשל), הדבר עשוי להיכלל בין מקרים אחרים של רשלנות רפואית.

 

להוכיח את צדקתכם

אם קופת החולים החתימה אתכם, או מי מבני המשפחה שלכם על פוליסת ביטוח סיעודי, אך לא טרחה לברר כי אתם אכן מקבלים את מה שמגיע לכם בבוא היום, או אף הגדילה לעשות והחתימה אתכם למרות שהנהלת הקופה ידעה על ליקויים בפוליסה ועל כוונת חברת הביטוח להונות את מבוטחיה, הרי שכדאי לבדוק אם מדובר על רשלנות רפואית.

כדי להוכיח את טענות התביעה, יש להוכיח קשר סיבתי בין הנזק שנגרם למטופל לבין המעורבות הישירה של קופת החולים במקרה. כמו כן, יש להוכיח כי הדברים יכלו להימנע, אילו הופעל שיקול דעת נאות על ידי קופת החולים בעת קבלת ההחלטה להחתים אתכם על הפוליסה המדוברת.

 

לסיכום

גם בתביעת ביטוח סיעודי ייתכן היבט של רשלנות רפואית, אם הביטוח נעשה דרך קופת החולים שלכם. לצורך בדיקת היתכנות התביעה, מומלץ לפנות לעו"ד מתמחה בתחום.

אולי תאהבו גם את:

גמלת סיעוד במזומן
תביעה לגמלת סיעוד בכסף

אמנם לא נעים כל כך לחשוב על זה, אך מצבים סיעודיים יכולים להתרחש לכל אחד ואחת מאיתנו, צעירים ומבוגרים כאחד. מלבד הפן הבריאותי המאפיין את

קרא עוד »