דפיברילטור – מכשיר שמציל חיים במהירות ובפשטות

המכשור הרפואי אולי המוכר ביותר הוא הדפיברילטור. מדובר בעצם באחד מן המכשירים הרפואיים המפורסמים ביותר והחשובים ביותר שיש. אין כמעט סרט או סדרה שלא תראו את המכשיר הנפלא הזה שבאמת הציל ולא פעם אחת חיים. הדפיברילטור או "המפעם" כפי שנקבע שמו באקדמיה ללשון הוא אחד ממצילי החיים הגדולים בתחום הרפואה ובכל מה שקשור לפעילות לב. אז מה זה בעצם דפיברילטור? איך הוא עובד? בואו נבין קצת יותר את המכשיר הזה.

 

דפיברילטור – מה זה בכלל?

הדיפיברילטור הוא מכשיר שמבצע החזרה של קצב הלב לפעולה סדירה בעזרת שוק חשמלי. המכשיר הוא מכשיר שמציל חיים על ידי כך שמחברים אלקטרודות. את אותן אלקטרודות מחברים בקירוב ללב וככה בעת שנותנים מכה חשמלית, האזור בלב מקבל את המכה וחוזר לפעול בצורה סדורה. השוק החשמלי הוא מבצע את השיתוק הרגעי של פעולת הלב, ולאחר מכן הלב חוזר לעבוד כרגיל. את המכשיר אנחנו לרוב נראה בשימוש במקרים של פרפור חדרים בלב וסוגים שונים של טכיקרדיה.

 

פרפור חדרים – מה זה?

מדובר במצב מסכן חיים של אי סדירות בפעולת הלב. הפעילות הסדורה של הלב מפסיקה להיות מסודרת וקוצב הלב הראשי אשר מייצר את הגירויים החשמליים יוצר אי סדר בפעולות החדרים שבלב ובכך נוצר פרפור החדרים. מבחינה טכנית מדובר במצב שלא מסופק מספיק דם בצורה סדירה לכל החלקים בגוף ובכך נגרם איבוד הכרה שעלול להתדרדר על לכדי מוות לפעמים. הדפיברילטור הוא המכשיר שמציל חיים במהירות ובפשטות ויכול להציל את החיים של מי שסובל מהתקף שכזה.

 

יש חובה לשים דפיברילטור במקום מסוים?

החוק קובע שיש חובה של הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים והחוק הוא מחייב את המוסדות הציבוריים. מדובר בחוק חשוב אשר מחייב את השמת מכשירים אלו. המקומות אשר מחויבים בהשמה של מכשירים אלו הוא כל מקום שיש בו יכולת איכלוס של 500 איש ומעלה. המקומות הללו חוץ מהשמה של מכשירי הצלת חיים כגון דפיברילטור מחייבים גם בהשמת שלטים בכדי שאנשים יוכלו למצוא את המכשיר בצורה זריזה ויעילה באותם רגעי לחץ. המכשירים מחויבים להיות במקומות נגישים ומרכזיים.

לסיכום, חשוב להבין שמדובר במכשיר שלא רק מציל חיים באופן קבוע אלא גם אינו דורש הכשרה מיוחדת למרות שמומלץ לקבל אותה. מדובר במכשיר בעל חשיבות רבה לעולם הרפואה והוא לפעמים מה שיכול לשנות לנו את החיים בשנייה אחת. במרכז לרפואה דחופה יודעים לתת את ההדרכה הנכונה לשם שימוש בדפיברילטור והם ישמחו לענות לכל שאלה שיש לכם בנוגע למתן רפואת חירום. לכל שאלה ובקשה אתם מוזמנים להיכנס לאתר האינטרנט שלהם בכתובת https://met.co.il ונעזור ככל הניתן בכל שאלה שיש לכם.

 

mohamed_hassan / Pixabay

אולי תאהבו גם את: