אם אתם רוצים לצאת למסע, יש לבצע הכנות מסוימות. סביר להניח שלא פשוט תצאו בגפכם, ללא אמצעי ניווט, אספקה או רווחה, אל עבר הלא נודע. נשמע מופרך לא? עסקים רבים קמים ונופלים מהר מהצפוי בשל היעדר תכנית עסקית שמתווה עבורם את הדרך בכל ההיבטים הרלוונטיים. במאמר זה ננתח כיצד לבנות את התוכנית העסקית הנכונה עבור העסק שלכם.
תכנית עסקית- קווים לדמותה
התוכנית העסקית של כל עסק היא בעצם סך כל המטרות והיעדים של אותו עסק חדש והדרכים לממשם. לצד החזון והציפיות של בעלי העסק, היא מתמקדת בעיקר במישור הפרקטי וחלוקת המשאבים שעל העסק לבצע לאורך תקופות זמן מוגדרות מראש. ישנם פרטים רבים שעל בעל העסק לספק ליועץ לבניית התוכנית העסקית, ושאלות חשובות עליהן צריך לענות. למידע אודות שירותי ייעוץ עסקי מקצועי ניתן לפנות לאתר https://www.mvp-business.co.il
חלוקה נכונה לפרקים
תכנית עסקית טובה חייבת להיות מחולקת לראשי פרקים, כאשר בכל פרק ניתן דגש עבור כל היבט חיוני לעסק ובו נענות שאלות קריטיות בדבר ניהול אותו היבט. המטרה היא לספק תובנות הנגזרות מקריאת כל פרק לגבי העתיד של העסק, המפתח לרווחיותו, ה"אני מאמין" שלו והציפיות מכל מחלקה ממנו הוא מורכב.
סקירת השוק- דע את האויב
כל תכנית עסקית חייבת לכלול סקירת שוק נרחבת, כולל פירוט נרחב של הזירה הרלוונטית, המתחרים הפוטנציאליים בתחום על כל יתרונותיהם וחסרונותיהם. תוכניות עסקיות רבות מעניקות לתחרותיות של השוק פרק משלו, אך כך או כך, מדובר בפרק חיוני למדי, שמנמק את הצורך להדגיש את הייחודיות של העסק, שהיא בעצם הסיבה העיקרית להקמתו.
תחזית פיננסית
החלק המרכזי והחשוב ביותר בכל תכנית עסקית יכלול תחזית פיננסית לעתידו של העסק. בפרק זה נקבעים קווי היסוד הכוללים את הצפי להוצאות וההכנסות העסקיות של העסק. חשוב לשמור על תחזית פיננסית מאוזנת, המכילה נתונים המבוססים על גובה ההכנסות המשוער ועל תקופת הזמן הנדרשת להגיע אליו. תוכניות עסקיות לא מאוזנות עלולות להיות בעלות השלכות הרות גורל עבור העסק ולכן יש לבצע תכנון זהיר ומדויק של התחזית הפיננסית.
עקרונות שיווק
תוכנית השיווק של כל עסק כוללת את האסטרטגיה שנבנית בשלביו הראשונים של העסק וצפויה ללוות אותו לאורך הדרך. כמובן שהתוכנית ניתנת לשינוי תוך כדי תנועה ובהתאם לקידום המוצרים השונים או הוספת שירותים שהעסק מספק, אך בראש ובראשונה התוכנית השיווקית באה להציג את שיטת ותהליך המכירות של העסק, ניתוח קהל היעד הפוטנציאלי, קביעת תקציב השיווק והפרסום וכן קביעת עלויות המוצר או השירות.
לסיכום, תוכנית עסקית היא בגדר מפה שמאפשרת לכל עסק לנווט בעולם העסקי. היא כוללת קווים מנחים חשובים מאין כמוהם הנוגעים לזהותו של העסק, מטרותיו, יעדיו, יתרונותיו וחסרונותיו, ולכן אין להקל ראש בבניית התוכנית העסקית.