מחיקת חובות בעידן המודרני

על אף השנים שחלפו מאז החלה הרפורמה למחיקת חובות, נדמה שחייבים רבים עדיין מתלבטים ותוהים – האם אכן זהו הפתרון המתאים להם, כזה שיוכל "להוציא אותם מהבוץ" סופסוף. מצוקה כלכלית כבדה שנמשכת תקופה ארוכה, מהווה עול על החיים שעלול אף להמשיך אל הדור הבא של החייבים, במידה ואיננו מטופל כראוי. שאילת השאלות המתאימות וקבלת מענה מהימן עליהן, עשויה לפתוח את הדלת בפני אלו שעשויים לקבל אישור מההוצאה לפועל לתחילת תהליך מחיקת חובות, ובסופו של דבר לקבלת הפטר שיסייע להם לפתוח דף חדש וחלק בחיים.

אני מתמודד עם חובות למעלה מארבע שנים. האם אוכל להיכנס להסדר?

אחד מתנאי הסף הראשונים והעיקריים לקבלת האישור, הוא תהליך התמודדות של החייב במשך למעלה מארבע שנים וללא הצלחה. במידה וחייב מגיש בקשה למחיקת החובות דרך עורך דין מחיקת חובות כמו מיסקביץ' למשל, ונמצא כי הוא מנסה להחזירם במשך יותר מארבע שנים, ובנוסף כמובן – גם עומד ביתר התנאים, בקשתו תתקבל.

צברתי חובות גבוהים לאחר שלא שילמתי מזונות. האם ניתן למחוק את החובות הללו?

ישנם סוגי חובות שבכל מקרה לא ייכנסו להסדר, כיוון שאי החזרת הכספים הוא משמעותי ביותר עבור הנושים שלהם. מדובר על חובות כמו משכנתא, קנסות וגם – תשלומי מזונות. מכאן שבמידה ועיקר החובות הצטבר בשל נושאים אלו, הם לא יוכלו להימחק, והתהליך של המחיקה יתייחס לחובות שמקורם שונה, במידה והם קיימים.

אישרו לי פשיטת רגל לפני שש שנים. מה הסיכוי לקבל אישור לפשיטת רגל נוספת כעת?

מי שלא קיבל אישור בחמש השנים האחרונות לפשיטת רגל, ייתכן ויקבל כעת אישור לפשיטת רגל נוספת. במידה וההליך הקודם הסתיים ועברו לפחות חמש שנים – אין מניעה לכניסה להסדר של מחיקת החובות לפי הרפורמה מ 2013, בתנאי שהחייב עומד בדרישות האחרות כמובן.

הסתיימה תקופת הפירעון שלי, האם אצטרך לשלם כעת גם את הסכומים ש"נמחקו"?

תכנית פירעון היא למעשה הדרך שמתווה ההוצאה לפועל לצורך השלמת תשלומי החובות שלא נמחקו. התכנית הזו נבנית בהתאמה למצבו הכלכלי של החייב באותה תקופה, בגובה משכורתו ובתנאים אישיים נוספים. רוב התכניות המיועדות לפירעון של חובות, נמשכות שנים ספורות, אך אין מניעה שבמידה וחייב מעוניין ויכול לעשות כך, הוא יפרע את מלוא חובותיו מיד עם קבלת התכנית לפירעון, על אף שברור כי כמעט ואין מקרים כאלה.

סיומה של תקופת הפירעון מסמלת את תחילת הדרך החדשה עבור החייב. הוא אינו צריך עוד להתמודד עם אף חוב משום סוג, והסכומים ש"נמחקו" לא חוזרים להטריד אותו. למעשה, מי שסיים בהצלחה את התהליך יכול להתחיל מאפס ולנהל את חייו הכלכליים כאילו לא היו לו חובות מעולם, וכך גם המערכת הכלכלית כולה אמורה להתייחס אליו מאותו הרגע.

חובות מחיקה

האם הרפורמה של מחיקת חובות מ 2013 כבר הוכיחה את עצמה?

"תספורת של חובות" הינו ביטוי שיוחס בעבר אך ורק לאנשים עשירים מאוד, שהבנקים ויתרו להם על חלק נכבד מחובותיהם. מטרת הרפורמה הייתה לאפשר לאנשים במצויים במצוקה כלכלית של ממש, לקבל את אותה הזכות למחיקת החובות, תוך כמובן עמידה בתנאים הנדרשים. לאחר חמש שנים מאז שהחל השינוי בטיפול בחייבים, אשר אפשר לחלקם להיכנס להסדר של מחיקת חובותיהם – ניתן להגיד כי התהליך הציל רבים מנפילה לתהום. מי שהיה מוגבל כלכלית במשך שנים, יודע כי התנהלות כלכלית נכונה וחכמה יותר אינה תמיד מספיקה על מנת לשנות את המצב הפיננסי, כאשר הוא כבר קשה מאוד, ולעיתים נדרש צעד רציני הרבה יותר מזה. מחיקת החובות נותנת דחיפה משמעותית קדימה לזקוקים לכך ומסייעת להם לתקן את דרכי ההתמודדות עם הכסף.

 

 

אולי תאהבו גם את:

מַס
מהי פריסת מס שבח?

בתחום המיסוי, מס רווחי הון הוא מרכיב חיוני הממלא תפקיד משמעותי בהתחייבויות הכספיות של הפרט. פריסת מס רווחי הון מתייחסת לחלוקת התחייבויות המס על פני

קרא עוד »
דיור ציבורי
דיור ציבורי בישראל

במדינת ישראל, שהיא מדינת רווחה, ישנו דיור ציבורי שנבנה בעיקר לפני שנים ואשר בתחילת הדרך היווה פתרון מצוין לכל העולים החדשים. עם השנים, כאשר העליות

קרא עוד »